Glaciers en Queenstown

10 januari 2013

Dinsdag 8 januari zijn we vanuit Greymouth vertrokken richting de gletsjers. De weg er naar toe was eerst versperd: één van de bruggen was weggespoeld zoals eerder verteld. Waarschijnlijk zou de brug die dinsdag weer open zijn, en net op het moment dat wij er over heen moesten was dat ding dus net weer open. Daar hadden we erg veel mazzel mee, en we konden al vroeg bij de gletsjers arriveren.

De eerste gletsjer was de Franz Joseph glacier. Die is vanuit het dal gezien al leuk, maar we zagen ook veel helicopters vliegen en dachten dat dat wellicht ook leuk zou zijn. We hebben nog een wandeling gemaakt naar de voet van de gletsjer, maar omdat we ook wilden gaan vliegen hebben we dat niet al te lang gemaakt.

Door naar de Fox glacier, en daar zouden we wel even gaan vliegen. De eerste tent waar we binnenstapten zei echter dat er niet gevlogen werd vanwege het slechte weer. Doorzetters als we zijn gingen we naar de volgende. Uiteindelijk hebben we toch een mafkees gevonden die het weer goed genoeg vond om te vliegen. Met een omweg, voor de prijs zonder omweg. Dus: ingestapt, en vliegen maar.

Wat hebben wij veel gezien. De gletsjers vanuit het dal is aardig, maar vanaf boven is echt helemaal te gek! We hebben de Franz Joseph opnieuw bekeken, zijn vervolgens doorgevlogen naar de hoogste berg van Nieuw Zeeland' Mount Cook. Daar zijn we 'even uitgestapt' om vanaf de berg even te genieten van het magnifieke uitzicht. Daar sta je dan, op 4 kilometer hoogte, in de Nieuw Zeelandse sneeuw van je zomervakantie te genieten.

De laatste gletsjer was de Fox Glacier... ook de moeite waard, maar vooral het uitzicht op de complete Alpen was iets wat we totaal niet hadden verwacht. Na snel afdalen, piepende oren en een zachte landing was de tocht voorbij en het halve fototoestel vol.

We hebben overnacht op een hele mooie camping, met heeeel veel vliegjes. De toiletten leken wel overgekocht van een middeleeuws gezin en waren erg vies. Met het zelfde gemak, of liever gezegd: meer gemak, plassen wij in het wild :-) Geen aanrader, die camping.

De dag erop zijn we in één grote regenbui van honderd kilometer van Haast naar Queenstown gereden. Onderweg hadden we een verrassend oponthoud. We belandden tussen wel 2000 schapen die over de weg van plek A naar B werden gebracht, hilarisch om te zien. Desondanks waren we erg vroeg in Queenstown en hebben wat rondgeshopt, zolang het maar overdekt was vanwege de regen. Camping opgezocht, water bijgevuld en douchen... en na een nacht vol met regen schijnt nu voor het eerst in 2 dagen de zon weer een beetje.

1. Ellen & Jan:
    10 januari 2013
    Wauw! *is weer sprakeloos van al jullie avonturen... Leuk ook al die schapen, doet mij denken aan onze vakantie in Oostenrijk. Kwamen we complete koppels koeien tegen die op weg waren naar huis. Die kunnen jullie ook nog tegenkomen, want boeren huren boerderijen en kunnen een ander jaar naar een andere plek gaan en nemen dan hun vee mee. Maar schapen zijn ook tof :) En ja, dan die helikopter vlucht... ik ben zooo jaloers! Heel veel plezier!
    Liefs, Jan & Ellen ps. je hebt mail!
  2. Alexander:
    13 januari 2013
    Jongens, jongens!
    Wat een belevenissen allemaal, super zeg! Erg leuk om te lezen en zo te horen heb je er nog 2 extra maanden bij nodig?! Wens jullie nog veel plezier en mooie momenten toe (en trouwens : gelukkig nieuwjaar natuurlijk!). Take care,
    Alexander